توانیر سالانه ۱۸ هزار میلیارد تومان درآمد دارد

نایب رییس کمیسیون بودجه مجلس گفت: هر کیلووات برق پیش از واگذاری معمولا ۴ تومان بیشتر برای دولت هزینه نداشت، اما اکنون که واگذار شده ۴۰ تومان تفاوت قیمتی برای دولت دارد.

9557875

هادی قوامی با اشاره به میزان درآمد شرکت توانیر در یک سال و میزان فروش برق، گفت: آمار نشان می دهد که تعداد زیادی نیروگاه در یک سال راه اندازی و مناطق زیادی برق رسانی شده است.

نایب رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه حدود ۳۴ میلیون مشترک تجاری، صنعتی و خانگی در کشور وجود دارد، افزود: این مجموعه ها حجم زیادی برق در سال مصرف می کنند که اگر نرخ برق حدودا ۶۰ تومان در نظر گرفته شود توانیر حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان درآمد دارد.

قوامی ادامه داد: البته معاونت توزیع نیروی برق نیز هزینه های زیادی دارد که اگر این هزینه ها کنترل شود و بهای تمام شده فعالیت برآورد و نظارت بیشتری صورت گیرد، وابستگی این شرکت ها به بودجه دولت کمتر می شود.

وی با بیان اینکه از ابتدای انقلاب تاکنون روستاهای زیادی برق رسانی شده اند، یادآور شد: در حال حاضر کار خانه های زیادی ایجاد شده که از برق استفاده می کنند، لذا این ۱۸ هزار میلیارد تومان درآمد صرف هزینه ها در وزارت نیرو، کارخانه ها و شرکت ها می شود.

نایب رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه با واگذاری این شرکت ها به بخش خصوصی هزینه ها را بالا برده ایم، تضرح کرد: هر کیلو وات برق پیش از واگذاری معمولا ۴ تومان بیشتر برای دولت هزینه نداشت، اما اکنون که واگذار شده ۴۰ تومان تفاوت قیمتی برای دولت دارد و دولت نیز نمی تواند این بدهی را پرداخت کند لذا هر سال بدهی دولت به این شرکت ها افزوده می شود.

اشتراک ‌گذاری

نظرات خود را اضافه کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *